ZX81, autorun στα προγράμματά μας


Εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις, όταν θέλουμε να “φορτώσουμε” ένα πρόγραμμα να “τρέξει” στον ΖΧ81, πρέπει να γράψουμε LOAD”” και μετά να γράψουμε RUN. Στα επόμενα μοντέλα η Sinclair έχει πρόσθετη επιλογή για να κάνουμε ένα πρόγραμμα μας autorun, στο ΖΧ81 πρέπει να κάνουμε τα παρακάτω:


Προσθέτουμε τις παρακάτω γραμμές στο πρόγραμμά μας:

9997 STOP
9998 SAVE ”filename”
9999 GOTO 5  

... και όταν θέλουμε να το “σώσουμε” γράφουμε:

RUN 9998

Ο ΖΧ81 θα “σώσει” το πρόγραμμα ως “στιγμιότυπο”, δηλαδή μόλις “φορτωθεί” θα συνεχίσει από την επόμενη εντολή (την GOTO 5)!!!

Enterprise 64/128, joystick αντάπτορας


Το πιο δύσκολο στην περίπτωση αυτή, είναι η επαφή με το μηχάνημα! Εγώ χρησιμοποίησα μια εσωτερική διεπαφή ISA, την οποία έκοψα κατάλληλα με dremel. 
Το σχέδιο είναι κατ' άλλα απλό, οι επαφές όπως απεικονίζονται, είναι από την πλευρά των κολλήσεων.





ZX81, color Scart


Οχι δεν έβαλα χρώματα στον ΖΧ81, απλά παίζω με το σήμα του RGB Scart και "χρωματίζω" το άσπρο (και εν μέρη το μαύρο αν θέλω). Με το παρακάτω κύκλωμα μπορώ να επιλέξω όποιο χρώμα θέλω στο φόντο ή στα γράμματα, και αν θέλω να δώσω στο μαύρο μια πιο "σκούρα" απόχρωση του ίδιου χρώματος (όπως στην τελευταία φώτο).


"κλικ" για μεγέθυνση
  • (1) Διακόπτης επιλογής, normal είναι μαύρα τα γράμματα, reverse είναι μαύρο το φόντο
  • (2) Ροοστάτης αντίθεσης, με κατάλληλη επιλογή το μαύρο "χρωματίζεται" με πιο σκοτεινή απόχρωση του χρώματος που έχουμε επιλέξει (όπως στην τελευταία φώτο)
  • (3) Διακόπτης on/off και ροοστάτης έντασης του αντίστοιχου χρώματος, από εδώ επιλέγουμε πιο χρώμα και σε ποια ένταση θα εμφανίζεται στην θέση του άσπρου. 
  • (4) Διακόπτης, on=RGB color mode, off=AV mono mode του SCART
H πλακέτα των δοκιμών μου φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία, η κατασκευή είναι πιο εύκολη απ' ότι φαίνεται. Το κύκλωμα παρέχει και "φίλτρο" σήματος.


  Παρακάτω είναι τα δείγματα από μερικούς χρωματικούς συνδυασμούς, τα χρώματα παράγονται όπως γνωρίζουμε από την τριάδα Κόκκινο, Πράσινο και Μπλε. (Κίτρινο=Κόκκινο+Πράσινο, Βιολετί=Κόκκινο+Μπλε κ.α.) 







    







Enterprise 64/128, καλώδιο scart

Το πιο δύσκολο στην περίπτωση αυτή, είναι η επαφή με το μηχάνημα! Εγώ χρησιμοποίησα μια εσωτερική διεπαφή ISA, την οποία έκοψα κατάλληλα με dremel. 
Επειδή το σήμα που δίνει είναι πιο "ισχυρό" από αυτό που χρειάζεται, πρέπει να τοποθετήσουμε αντιστάσεις. Επίσης, επειδή το σήμα που δίνει είναι stereo ενώ οι περισσότερες TV δεν είναι, πρέπει να προσθέσουμε και μια επιπλέον αντίσταση στο σήμα ήχου! Το παρακάτω σχέδιο όπως είναι, δουλεύει πολύ καλά και σε μονοφωνικές τηλεοράσεις, όπως και σε στερεοφωνικές. 


Στο σχήμα οι επαφές απεικονίζονται από την πλευρά των κολλήσεων.



Enterprise 64/128, PinOut


Για λόγους οικονομίας ο enterprise δεν έχει κανονικές θύρες, αλλά απολήξεις της μητρικής πλακέτας. Στην παρακάτω εικόνα φαίνονται οι θέσεις τους, όπως και η αρίθμηση τους. Με Α η κάτω πλευρά, με Β η επάνω, και αριθμούνται από αριστερά προς τα δεξιά. Ακόμα και αν λείπουν, μετράνε κανονικά!





Control 1 / Control 2

A1 : Keyboard J (Com)  B1 : 0V
A2 : Keyboard L            B2 : nc
A3 : nc                           B3 : nc
A4 : KB4/9 (Right)         B4 : +5V
A5 : KB2/7 (Down)        B5 : KB3/8 (Left)
A6 : KB0/5 (Fire)            B6 : KB1/6 (Up)


Printer

A1 : 0V                       B1 : 0V
A2 : STROBE             B2 : READY
A3 : DATA 3             B3 : DATA 4
A4 : nc                        B4 : nc
A5 : DATA 2              B5 : DATA 5
A6 : DATA 1              B6 : DATA 6
A7 : DATA 0              B7 : DATA 7              


Monitor / Audio

A1 : Green signal             B1 : nc
A2 : 0V                            B2 : 0V
A3 : Composite Video     B3 : Blue signal
        (Monochrome)
A4 : HSYNC                   B4 : Red signal
A5 : VSYNC                   B5 : CSYNC
A6 : nc                             B6 : Mode Switch (Peritel)
A7 : Left Audio               B7 : Right Audio        

       
Serial / Network

A1 : Reference         B1 : 0V
A2 : nc                     B2 : nc
A3 : RTS                 B3 : Data Out
A4 : CTS                 B4 : Data In            


Πηγή: http://ep.homeserver.hu/Dokumentacio/Konyvek/EXOS_2.1_technikal_information/hardware/pinout.html

Ηλεκτρονικά Κυκλώματα (ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64)


(Κείμενο Darth_Cotsos)
Ήταν μία ιδέα σχετικά παλαιά, με ανάλογη προσπάθεια και από αναγνώστη του Pixel και μάλιστα στο πρώτο τεύχος του Pixel Junior. Ο λόγος για πρόγραμμα σχεδίασης ηλεκτρονικών κυκλωμάτων στα 8bit μηχανήματα μας.
Είχα από καιρό την ιδέα να φτιάξω ένα για ZX Spectrum σε C ώστε να είναι γρήγορο και σχετικά πιο επαγγελματικό στην όψη του. Ο χρόνος περνούσε όμως και σχεδιάζοντας την 3η Έκθεση ρετρό υπολογιστών πέρυσι το καλοκαίρι ο ZX_Jim ρίχνει την ιδέα να φτιαχτεί το πρόγραμμα σε Basic και σε 3-4 υπολογιστές ώστε να παίζει σαν Demo στην έκθεση. Έτσι ξεκινήσαμε και τελικά λόγο χρόνου το πρόγραμμα να βγαίνει σε 3 από τους γνωστούς 8 bit υπολογιστές. Η λειτουργία των εφαρμογών δεν θα γινόταν με δεκάδες plot και draw όπως στο pixel junior αλλά με την δημιουργία UDG για την άμεση εκτύπωση ενός συμβόλου στην οθόνη όταν θα το ζητούσε ο χρήστης.

Ο ZX_Jim έφτιαξε το πρόγραμμα για ZX81 και Commodore 64 ενώ εγώ έκανα το ίδιο για τον ΖΧ Spectrum. Ας δούμε όμως την εφαρμογή σχεδίασης ηλεκτρονικών κυκλωμάτων σε καθ' ένα μηχάνημα ξεχωριστά.


Ξεκινάμε λοιπόν από τον ΖΧ81. Εδώ θα χρειαστεί να έχουμε κάνει την πατέντα για high resolotion graphics σε κάποιο memory card του ZX81 ώστε να έχουμε την δυνατότητα να φτιάξουμε UDG. Στον emulator απλά επιλέγουμε την ανάλογη επιλογή ώστε να έχουμε HGR κάρτα στον ZX81.
Πρώτα φορτώνουμε τον HGR driver, δηλαδή το αρχείο hgr-16K.p
Μόλις φορτωθεί δίνουμε NEW και κάνουμε LOAD το αρχείο elecp1.p
Αυτό θα βγάλει μήνυμα μόλις φορτώσει για να κάνουμε Load το δεύτερο κομμάτι, δηλαδή το αρχείο elecp2.p

Με αυτό ολοκληρώνετε η φόρτωση της εφαρμογής και μπαίνουμε στο κυρίως μενού. Από εδώ μπορούμε να περάσουμε στη σχεδίαση (Draw) δίνοντας D, να σώσουμε ή να φορτώσουμε ένα αρχείο σχεδίου, να εκτυπώσουμε το τρέχον σχέδιο ή να ξεκινήσουμε ένα νέο σχέδιο!!!

Το κεντρικό μενού ZX81
Πατώντας λοιπόν το D μπαίνουμε στο κυρίως πρόγραμμα όπου μπορούμε να σχεδιάσουμε τα κυκλώματα μας!!! Στο κάτω μέρος της οθόνης βλέπουμε την τρέχουσα βιβλιοθήκη και τα πλήκτρα που αντιστοιχούν στα σύμβολά. Πατώντας το δύο ή το τρία αλλάξουμε τη τρέχουσα βιβλιοθήκη. Η αρχική επανέρχεται πατώντας το ένα.
Ο κέρσορας αποτελείτε από τέσσερις τελείες και κινείτε με τα cursor keys.
Όταν βάλουμε τον κέρσορα στο σημείο της οθόνης που θέλουμε πατάμε το πλήκτρο που αντιστοιχεί στο σύμβολό που θέλουμε και αυτό εκτυπώνετε στην οθόνη μας. Με το Μ γυρίζουμε στο κεντρικό μενού.

Η οθόνη σχεδίασης ZX81

Περνάμε τώρα στην αντίστοιχη εφαρμογή για τον Commodore 64. Εδώ μόλις φορτώσει η εφαρμογή θα κάνει αρχικοποίηση στα UDG και γι'αυτό θα αργήσει λίγο. με τον emulator βάλτε το στο warp mode για να περάσει γρήγορα αυτή η φάση. Μόλις βγει το μήνυμα press any key πατάμε και βρισκόμαστε στο κεντρικό μενού.

H εφαρμογή για C=64
Από εδώ όπως και στον ZX81 μπορούμε να μπούμε στο κεντρικό πρόγραμμα και να αρχίσουμε τη σχεδίαση, να φορτώσουμε ή να σώσουμε ένα αρχείο ή να ξεκινήσουμε ένα νέο σχέδιο. Στην οθόνη σχεδίασης όπως και στον ZX81 στο κάτω μέρος της οθόνης έχουμε την τρέχουσα βιβλιοθήκη και τις αντιστοιχίες. Οι βιβλιοθήκες αλλάζουν με τα F3, F5 και F7 ενώ με το F1 επιστρέφουμε στο κεντρικό μενού.


Και τέλος περνάμε στον τρίτο 8bit υπολογιστή για τον οποίο φτιάχθηκε η εφαρμογή ηλεκτρονικών κυκλωμάτων. Ο λόγος βέβαια για τον ZX Spectrum. Εδώ προσπαθήσαμε να εκμεταλλευτούμε την σαφώς καλύτερη basic του Spectrum και την ευκολία δημιουργίας UDG!!!
Ο κέρσορας είναι στην πάνω δεξιά γωνία με την μορφή βέλους. Τα εικονίδια στο αριστερό μέρος της οθόνη έχουν το ρόλο του κεντρικού μενού.

Η κεντρική οθόνη για ZX Spectrum
Στο κάτω μέρος της οθόνης βρίσκονται τα εικονίδια της τρέχουσας βιβλιοθήκης. Τα εικονίδια στα αριστερά σημαίνουν κατά σειρά:

Αποεπιλογή όλων, reset του κερσορα
Σώσιμο αρχείου
Φόρτωση αρχείου
Διαγραφή χαρακτήρων
Σχεδιασμός γραμμών
Εκτύπωση σχεδίου
Εισαγωγή κειμένου
Νέο σχέδιο

Για να επιλέξουμε κάτι από το μενού ή την βιβλιοθήκη πρέπει να πάμε τον κέρσορα ακριβώς πάνω στην επιλογή και να πατήσουμε enter.
Η αλλαγή σε άλλη βιβλιοθήκη γίνετε με το πάτημα του Ν (κεφαλαίο).
Επίσης όταν επιλέξουμε την σχεδίαση των γραμμών ο κέρσορας μετατρέπετε σε κουκκίδα.
Για να ξεκινήσουμε τη σχεδίαση γραμμής πατάμε το D (κεφαλαίο). Το ίδιο και όταν θέλουμε να σταματήσουμε την σχεδίαση.
Από την κατάσταση σχεδίασης γραμμών βγαίνουμε πατώντας L (κεφαλαίο). Ο κέρσορας θα επιστρέψει πάλι στο σχήμα βελάκι.
Κάθε φορά που τοποθετούμε ένα εξάρτημα στο σχέδιο ο υπολογιστής μας ρωτάει γι αυτό ώστε να το καταχωρίσει.
Έτσι αν π.χ. βάλουμε μια αντίσταση δίνουμε τα χαρακτηριστικά της. π.χ. R1 100Ωμ
Τα στοιχεία φυλάσσονται σε ένα πίνακα και τυπώνονται κάθε φορά που τυπώνουμε το σχέδιο!!!


Περισσότερα ή download από εδώ.