ZX Spectrum, S-Video / Scart


Καλή και εύκολη η μετατροπή σε σήμα AV Composite, αλλά η ποιότητα δεν είναι καλή σε αρκετά σύγχρονη τηλεόραση. Σ' αυτή την περίπτωση πρέπει να ξεχάσουμε το RF και το AV και να κάνουμε την παρακάτω μετατροπή:

Κάντε "κλικ" στην εικόνα
Τώρα ίσως αναρωτηθείτε ότι η τηλεόρασή σας δεν έχει είσοδο s-video, όμως έχεις είσοδο scart, σ' αυτή την περίπτωση αγοράζετε ή κατασκευάζετε μετατροπέα s-video to scart:

Κάντε "κλικ" στην εικόνα
Εναλλακτικά μπορείτε να φτιάξετε μόνοι σας την συνδεσμολογία από εδώ.

msx2, αντικατάσταση drive με PC floppy


Αν το MSX2 έχει floppy 720K (όλα δηλαδή εκτός του Philips nms8235, στο οποίο όμως μπορούμε να βάλουμε εξωτερικό 720K...), είναι εύκολη η αντικατάσταση του με PC floppy, το παρακάτω σχεδιάγραμμα δοκιμάστηκε σ' ένα Philips NMS8280 με απόλυτη επιτυχία... (οι γειώσεις που είναι τα γκρι ΡΙΝ, δεν έχουν σχεδιαστεί.....)

Για το drive A: θα πρέπει να "ορίσετε" το disk drive σε DS0, αυτό γίνεται είτε με τους ακροδέκτες (αν έχει), είτε μ' αλλαγή (με κολλητήρι) της "γέφυρας" στην πλακέτα του drive. Από το εργοστάσιο όλα τα PC Drive είναι ρυθμισμένα ως DS1. 

ZX Spectrum 48K, σύνδεση Joystick τύπου atari


Τέρμα στα "επικίνδυνα" joystick interface, μπορείτε εύκολα ν' αποκτήσετε δύο θύρες συμβατές με Sinclair Interface II και συμβατές με οποιοδήποτε συμβατό atari joystick.


Εγώ προτίμησα την έκδοση Plus γιατί προσφέρει εσωτερικά τον απαραίτητο χώρο, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να μην αλλοιώνει την αρχική κατασκευή.

Τα ΚΒ1 και ΚΒ2 είναι οι επαφές του πληκτρολογίου και είναι εύκολο να βρεθούν στην πλακέτα. Το σχέδιο τις δείχνει από την κάτω πλευρά που είναι εύκολο να γίνουν οι ενώσεις!  

MSX, φόρτωση rom cartridge παιχνιδιών από αρχείo .rom

Τα παιχνίδια που έχουν περισσότερο ενδιαφέρον στα MSX, είναι αυτά που έχουν κυκλοφορήσει σε rom cartridge. Το πρόβλημα είναι ότι υπάρχουν πολλά προγράμματα μετατροπής, τα οποία δεν έχουν πολλές φορές το επιθυμητό αποτέλεσμα.


Εχω δοκιμάσει όλα τα προγράμματα μετατροπής και κατέληξα στα παρακάτω δύο, χρειάζονται γραμμή εντολών DOS αλλά είναι εύκολα στην χρήση.

Τα προγράμματα είναι msxr2b και msxwav, αν δεν μπορείτε να τα βρείτε μέσω google (απίθανο βέβαια), απλά στείλτε μου ένα e-mail να σας τα στείλω, είναι δωρεάν διανομής από τους "κατασκευαστές".

msxr2b
Στην γραμμή εντολών γράφουμε: MSXR2B romfile.rom  
Θα δημιουργήσει αρχείο με ίδιο όνομα αλλά με κατάληξη ΒΙΝ. Για rom 8Κ και 16Κ δημιουργεί ένα αρχείο, για rom 32Κ δημιουργεί 2 αρχεία, για μεγαλύτερες rom δυστυχώς δεν μπορούμε να έχουμε τέτοια μετατροπή αφού δεν χωρούν στην RAM.

  
msxwav
Στην γραμμή εντολών γράφουμε: msxwav file.bin file.wav filename
H πρώτη παράμετρος είναι το όνομα του αρχείου ΒΙΝ, η δεύτερη το νέο όνομα του αρχείου ήχου και η τρίτη το όνομα που θα έχει το αρχείο όταν φορτώνεται.



Αφού έχουμε έτοιμα τα αρχεία WAV, προτιμότερο είναι να τα μεταφέρουμε σε audioCD ή mp3Player και όχι σε κασέτα. Τα αρχεία "τρέχουν" στον MSX, 
για ένα αρχείο:
BLOAD"cas:",R
Για δύο αρχεία:
BLOAD"cas:",R: BLOAD"cas:",R

Αντικατάσταση RAM chip και συμβατότητες



Στην ατυχή περίπτωση που το micro μας θέλει αλλαγή σε κάποιο chip ram, είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε του συμβατούς τύπους. 
Ο παρακάτω κατάλογος αφορά μνήμες DIP16 ZX Spectrum, Commodore, Amstrad κ.α.

Γενικά, μπορούμε να τοποθετήσουμε μνήμη με μικρότερο access time (π.χ. 120ns), όχι όμως μεγαλύτερο. Σ' αυτή τη περίπτωση θα πρέπει να βρούμε το "datasheet" του chip.


64K X 1 BIT DYNAMIC RAM: C64 I/II, ZX128K/+2 grey, Sinclair QL, CPC464/664/6128 κ.α.

DRAM 200ns:
HM4864-3
HM4864P-3
HM4864AP-3
µPD4164-2
M5K416NS-20
MK4564N-20
MSM3764-20
M3764-20RS
MN4164P-20
HYB4164-3
LH2164-Z1
TMM4164AP-20
TMS4164-20NL

DRAM 150ns:
MB8264-15-P-G
MB8264A-15
HM4864-2
MT4264-2
µPD4164C-15
MSM3764-15RS
LH2164-15
TMM4164P-3
MK4564N-15

Γενικά, οι συμβατοί 64Kbit τύποι είναι:

HM4864  Hitachi
HM4864A  Hitachi
µPD4164 NEC
M5K416 Mitsubishi
MK4564 Mostek
MSM3764  Oki
MN4164 Matsushita (Panasonic)
HYB4164   Siemens
LH2164 Sharp
TMM4164  Toshiba
TMM4164A  Toshiba
TMS4164  Texas Instruments
MB8264 Fujitsu
MB8264A  Fujitsu
MT4264 Micron



32K X 4 BIT DYNAMIC RAM: ΖX48K(upper RAM) κ.α.

Τα micros με τέτοιες μνήμες είναι όλα χρονισμένα στα 200ns, άρα βάζουμε όποιο βρούμε :)
SM3732  Oki
MTI4532  Texas
TMS4532
Τα τσιπ αυτού του τύπου δεν είναι πάντα συμβατά μεταξύ τους, δείτε και εδώ.


16,384-BIT DRAM: ZX16K, ΖX48K(low RAM) κ.α.

4116-15
MB8116
D416C
MM5290N


64K X 4 BIT DYNAMIC RAM: ZX128K+2A/+2B/+3, C64c, C64G, coco3 κ.α.

41464
MT4067
Και είναι 150ns και κάτω, ενώ τα 8bit μηχανήματα είναι στα 200 ή 150ns :)

C64, εντολή PRINT AT

Ξεχάστε τα ατελείωτα PRINT CHR$32 ή PRINT CHR$8 για να τοποθετήσετε κάτι στην οθόνη του 64, 

αυτό, κάνει σπατάλη στην πολύτιμη μνήμη του 64 που χρειάζεται σε σοβαρές εφαρμογές....

Το παρακάτω πρόγραμμα, ενσωματώνει κώδικα μηχανής στα προγράμματά σας και "εισάγει" μια νέα εντολή, μια βασική εντολή που λείπει από την Basic του C64. Παρουσιάστηκε βέβαια πολύ αργά, τον Νοέμβριο του 1991, στο PIXEL No 82.

Αλλάζοντας την τιμή της μεταβλητής PRAT, αλλάζουμε την θέση αποθήκευσης του κώδικα στην μνήμη. 

Η εντολή καλείται με:
SYS PRAT, γραμμή, στήλη, παράσταση

όπου "γραμμή" και "στήλη", οι επιθυμητές γραμμή και στήλη που θέλουμε τον δρομέα και όπου "παράσταση", η παράσταση όπως θα γραφόταν στην κλασική PRINT.

10 REM ** PRINT AT **
20 PRAT=52992
30 FOR I=PRAT TO PRAT+27: READ J: POKE I, J: NEXT I
40 DATA 32,253,174,32,158,183,138,72,32,253,174,32,158,183
50 DATA 138,168,104,170,24,32,10,229,32,253,174,76,160,170